עיצוב פנים – האם כל אחד יכול?

בניגוד לתחום הבניין (הנסמך על חוקים פיזיקאליים) עיצוב פנים נחשב לתחום הרבה יותר קליל וגמיש, לפחות מבחינת הידע הנדרש. אחרי הכל, חושב לעצמו ההדיוט, מה הביג דיל? מה כבר יכול להיות מסובך בלרהט את הסלון מחדש, או לפזר כמה כריות נוי צבעוניות? בשביל זה לשלם למעצב פנים מקצועי? למה אני לא יכול לעשות זאת לבד?

עיצוב פנים – האם אנחנו באמת יכולים לעשות זאת בעצמנו?

גם כאן, כבתחומים מסוימים, מדובר בתשובה מורכבת למדי, אשר איננה מסתכמת ב"כן" או "לא". ישנן משימות עיצוב פנים, שגם כאלה שאינם בעלי מקצוע בתחום יוכלו לבצע. כמו התאמת הרהיטים בסלון האחד לשני, עיצוב חדר השני ובחירת הצבע השולט בו, או קניית ריהוט לחדר הילדים. אבל, לצורך תכנונן וביצוען של המשימות הגדולות, אשר כוללות התייחסות לקונספט הכולל של הדירה, יצירת חללים ועיצובם (למשל, על ידי שבירת קירות, או בניית קירות נמוכים מחומרים שונים), או הכתבת קו עיצובי כוללני העובר כחוט השני בכל חדרי הדירה, הידע המצוי בידי אדם מן השורה – איננו מספיק כדי להפיק תוצאות משביעות רצון. לעיתים ניתן לראות דירות למכירה בקרית אתא וחיפה, בתל אביב, בירושלים (או בעצם בכל מקום בארץ ובעולם), בהן ניכר שלבעליהן היה ידע מסוים בעיצוב ואף חוש אסתטי, אולם, איכשהו, הן לעולם לא תצלחנה להגיע לרמת עיצוב הפנים, אליה יגיע מעצב פנים מנוסה.

האם כל מעצב פנים מתאים לי?

לא רק בין אנשי מקצוע להדיוטות ישנם פערים בידע וביכולות, אלא אף בין מעצבי הפנים לבין עצמם, יש הבדלים כאלה. הבדלים אלה נובעים מגורמים שונים ככישרון טבעי בסיסי, ניסיון בעיצוב חללים הדומים לשלכם, סגנונות עיצוב בהם מתמחה מעצב פנים ספציפי, רמת ההשכלה (קורס מזורז מול לימודי תואר) וכן הלאה. כל אחד מגורמים אלה עשוי להוות לשון מאזניים בעת בחירת מעצב/ת פנים ומן הסתם, גם להניב תוצאות שונות בסיומו של תהליך התכנון והעיצוב.

שלוש טעויות נפוצות בתחום עיצוב הפנים

  • בחירה אוטומטית במעצב טרנדי – אתם אמורים לחיות בדירה המעוצבת, היא איננה מיועדת לשמש כפנתיאון לכישוריו של המעצב, לכן, עד כמה שזה נשמע יוקרתי לציין במסיבת קוקטייל כי "X עיצב עבורי את הדירה", היותו של מעצב פנים מפורסם וידוע, איננה ערובה לכך כי דירתכם אכן תעוצב בצורה המתאימה לכם, לאזור בו ממוקמת הדירה ולפונקציונאליות שאמורה להוות חלק מעיצובה.
  • נהיה אחרי טרנדים – זוכרים את שנות השישים, השבעים או השמונים? היה להן סגנון עיצוב פנים מיוחד, אולם, כל אלה שעיצבו את דירותיהם באופן כולל על פי אופנה מסוימת, נאלצו לעצב אותה מחדש, אחרי שהאופנה, כדרכן של אופנות, חלפה. לכן, העדיפו שילוב פריטים קטנים וטרנדיים ברוח כללית בדירה ההולמת את צרכיכם.

יצירת דירה שהיא חלל מנותק ממקום ומזמן – דירה היא חלק משכונה, מאזור, לכן, בעת עיצוב הדירה, יש להתחשב גם בסביבה המקיפה אותה. דירות למכירה בקרית אתא, למשל, לרוב, תעוצבנה באופן שונה מדירה בגודל זהה, הממוקמת בשכונה אחרת. היכולת ללמוד את הנושא ולשלב בין הרצוי למצוי, מאפיינות מעצב פנים מנוסה ויצירתי.